دستکاری رسانه ای از جمله موضوعات تحقیقی هست که به نظر من خیلی زیاد به بافتار ارتباط دارد و ما می توانیم با انجام پژوهش های معتبر در جامعه ایران در مورد چشم انداز دستکاری رسانه ای در ایران صحبت کنیم در عین حال می توانیم از روش مطالعه و دسته بندی های ارائه شده در تحقیقات جهانی بهره زیادی ببریم.
آلیس مک ویک و ربکا لویس، در موسسه تحقیقی داده و جامعه (data and society) گزارشی 106صفحه ای با عنوان « Media Manipulation And Disinformation Online» درباره اینکه چه کسانی اقدام به دستکاری رسانه ای می کنند؟ چه اهدافی و انگیزه هایی دارند و از چه تکنیک هایی استفاده می کنند و خروجی کارشان چیست تهیه کرده اند و چند مطالعه موردی را نیز مورد اشاره قرار داده اند که می تواند متن مفیدی برای کسانی که در این زمینه مطالعه و تحقیق می کنند باشد.
در خلاصه این کار اشاره شده:
- خرده فرهنگ های اینترنتی از اکوسیستم رسانه ای موجود برای دستکاری چارچوب های خبری، برجسته سازی و تبلیغ ایده هایشان استفاده می کنند.
- گروه های راست افراطی تکنیک های «هک توجه» را توسعه داده اند تا دیده شدن ایده هایشان را از طریق استفاده استراتژیک از رسانه های اجتماعی، memes، و بات ها و نیز از طریق هدف گرفتن روزنامه نگاران، بلاگرها و افراد موثر برای کمک به انتشار محتوایشان افزایش دهند.
- وابستگی رسانه ای به رسانه های اجتماعی، تحلیل ها و شاخص ها، حسی نگری، تازگی اخبار دارای اهمیت انتشار، آنها را در مقابل چنین دستکاری رسانه ای آسیب پذیر می سازد.
- در حالیکه ترول ها، ملی گرایان سفیدپوست، فعالان حقوق بشر، gamergaters، الترایت (دسته ای از ملی گرایان سفیدپوست) و تئوریسین های توطئه ممکن است در باورهایشان به نحوی عمیق از هم متفاوت باشند، اما آنها تاکتیک ها و پوشش مسائل مشترکی را دارند.
- دستکاری رسانه ای ممکن است در کاهش اعتماد رسانه های جریان اصلی، افزایش اطلاعات غلط و رادیکالیسم در آینده سهیم باشد.
منبع گزارش:
موسسه داده و جامعه به آدرس: https://datasociety.net/